vrijdag 3 december 2010

Social Media Trics & Tools: Integreer.


Een mail van NS Hispeed, normaal iets wat niet meteen door mij bekeken wordt, maar gelukkig dit keer toch open geklikt. Het is een aanbod: voor €10,- naar Duitsland. Klinkt goed. Geen rare voorwaarden, gewoon nu of morgen boeken en over een maandje lekker een weekend in Duitsland. Ik besluit mijn vrienden hiervan op de hoogte te stellen. Helaas vind ik alleen een ‘ouderwetse’ stuurdoor button via e-mail. Geen Facebook, twitter of welke andere openbare bron. En ik wilde nog wel zo graag wat free publicity realiseren voor de NS.
Ik had al een leuke tekst bedacht. Aangezien er die dag er zoveel commentaar was op vertragingen konden ze alle positieve reacties wel gebruiken.

Toch zie je overal op het web de bekende social media buttons verschijnen, integratie van Twitter, Facebook, Hyves of Linkedin op websites of dus ook in mails. Hoe kun je social media integreren en het je lezers (en daarmee promoters) zo makkelijk mogelijk maken. Een aantal van de verschillende tools om dat te realiseren.


Buttons                  
Hier sloeg de NS de plank dus al mis, en het is zo simpel. Met verschillende buttons kun je vragen om je te volgen via facebook of twitter, of om via twitter, facebook of hyves een bericht te delen. Je kunt direct vragen om fotos op flickr te bekijken, etc. Met één druk op de knop wordt de content gedeeld en aan vrienden verteld dat ze je site, product, whatever ‘leuk’ vinden. Bezoeker wordt promotor: een hele waardevolle want als je vrienden zeggen dat ze iets leuk vinden... Facebook, twitter, hyves worden een etalage waar honderden voorbijgangers dagelijks aan voorbij gaan, en waar de vrienden van die voorbijgangers jouw producten staan te verkopen, wow!
Dit zal dan wel heel technisch en lastig zijn om te implementeren? Veel geld kosten via webbouwers, of moet je de bron (twitter, facebook) veel betalen ofzo? Je raad het al… nee dus. Het is echt niet moeilijk! (believe me, ik ben bepaald geen web-techneut) en kost dus helemaal niks! Alle social networksites bieden de buttons zo aan en daarbij ook nog een tool om ze te personaliseren en voor jouw doel in te richten. Hieronder een paar voorbeelden, met de links om ze meteen te gebruiken!

‘Follow me’, een directe knop waarmee mensen je op twitter, linkedin, hyves of facebook kunnen volgen. Direct te plaatsen als HTML code op je website.

‘I like!’, een knop waarmee bezoekers direct aan kunnen geven via facebook of hyves of met een bericht op twitter dat ze de inhoud op jouw pagina leuk vinden.


Delen
Webbouwers en hosts bieden vaak prijzige en ook nog lastige modules aan voor het streamen van video’s en het delen van foto’s. Waarom? Er is Youtube en Flickr of Picassa om foto’s en video’s te delen. Heel gemakkelijk, goedkoop (gratis) en bovendien genereert het ook nog extra aandacht. Richt uw albums goed in: goede benamingen, zoektermen in de beschrijvingen en de foto’s creëert extra ingangen naar de site. Dit heeft dan vaak ook weer positieve gevolgen voor je Google Search Ranking. Als het wenselijk is kan er ook op de foto’s en filmpjes gereageerd worden. Hoe sociaal kan het zijn?

Hetzelfde geldt voor het delen van documenten via Google Docs, je kunt dan ook meteen documenten laten vertalen, tekening integreren, etc. Presentaties integreer en deel je via slideshare. Mogelijkheden genoeg om content te integreren en te delen. Kosteloos en interactief.



Ware integratie
Het kan nog een stapje verder. Op je website realtime laten zien wat er op de Social Media bronnen van je bedrijf gebeurt. Laten zien welke twitteraars er op dit moment op je site zijn. Wie van de facebook vrienden van je bezoeker ook jouw site bezoeken of vraag om reacties. Echt interactief dus, Social Media.

Twitter heeft verschillende widgets om je website interactief te maken met twitter. Je kunt je laatste updates direct op je website laten zien. Gebaseerd op verschillende zoektermen kun je laten zien wat er op twitter over jou, je producten of onderwerpen die aan je gerelateerd zijn wordt besproken. Laat zien welke tweets jij favoriet vindt, direct (real-time) op je site. Geweldige mogelijkheden om je bereik uit te breiden en inzichtelijk te maken.
Dan is er ook nog een twitter counter om je inzicht te geven in welke twitteraars je site bezoeken. Wederom allemaal makkelijk te integreren en via een stappenplan is de code zo op te halen.
Ook Facebook biedt verschillende interactieve widgets, voor het direct publiceren van comments (Comments) en om te laten zien welke vrienden de website ook bezoeken (facepile). Ook hier kan het nog interactiever. Het laten zien van de activiteit op je site (activity feed) en een realtime live stream voor discussies, video’s van conferenties, etc. (live stream).
Een chat over een bepaald onderwerp, met een bekend persoon of misschien de directeur, realiseren? Ook hier kun je dus gewoon facebook voor gebruiken.



1 opmerking:

  1. Goede tips! Vooral met directe links. Het is even stoeien, maar ook met die HTML code enzo prima te doen.
    Komen er nog meer van deze berichten?

    BeantwoordenVerwijderen