woensdag 13 april 2011

De Straatnieuws-verkoper; hij snapt het

Vorige week liep ik over de Oudegracht en mijn aandacht werd getrokken door de Straatnieuws-verkoper. Hij spreekt me aan: ’Een krant met nu van alles over Twitter. Meneer, dat is toch mooi hè dat Twitter. Iedereen in Utrecht doet het’. Dat staat in zijn krant. Hij ziet dat hij me heeft. ‘Heeft u ook dat Twitter?’ Ik antwoord bevestigend en grote ogen kijken me aan, hij zegt: ‘Ik heb het wel eens bij andere mensen gezien op een Iphone, gaaf. Lijkt mij ook wel mooi… Iedereen kunnen bereiken, delen wat ik meemaak.’ Hij begrijpt het, ik ben verkocht en loop met een krantje naar huis.

Ik denk er later verder over na. Hij begrijpt het echt. Hij zei zelfs nog iets in de trant van: ‘Ik verkoop er misschien niet direct iets mee, maar mensen leren me wel kennen’.
Vaak heb ik een goed gesprek over Twitter en de toegevoegde waarde voor ondernemers , verkopers, organisaties. Maar deze straatnieuws-verkoper hoef ik niet uit te leggen dat het niet alleen om sales draait, maar dat dit juist een indirecte afgeleide is. Dat mogelijke klanten je echt gaan leren kennen. Daarmee bereik je niet altijd je bekende salesnetwerk maar spreek je juist ineens hele nieuwe onverwachte doelgroepen aan. Hij snapte dit.

Bovendien zou het echt mooi zijn, toch? De straatnieuws-verkopers maken zoveel mee, van het krijgen van een ijsje tot het spotten van de bekende medemens. En de vele praatjes op een dag. Constant op straat. Als een spiegel van de maatschappij. En er is al een netwerk;  er zijn genoeg mensen die echt geïnteresseerd zijn in hun Straatnieuws-verkoper.
De Straatnieuws-verkoper voor de Hema dicht en deelt dit graag met elke passant.  Mooie Sociale content. Een mogelijkheid om Sociale Media echt sociaal te maken! Bovendien is het voor de verkopers een heel nieuw sociaal contact, een doel? Er zijn uiteraard wat praktische haken en ogen – een smartphone met internet is natuurlijk niet zomaar voor handen -, maar dit moet zeker in te vullen zijn.

Hij snapt het.
Laten we hem een podium geven! En laten zien waar Social Media om draait.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten