dinsdag 22 november 2011

Just ask - zo simpel is het

Afgelopen weekend een heerlijk bezoek gebracht aan de nieuwe wijnbar Lefebvre, op de Neude – Utrecht. Top plek. Heerlijke wijnen op fles en glas, Sfeer, gastvrij, bekwaam en servicegericht. Dit begint te klinken als een recensie van een tevreden man. Dat klopt ergens wel. Bij het verlaten van Lefebvre, vraagt de eigenaar, hoe we het ervaren hebben. We delen iets vergelijkbaars als bovenstaande met hem. Hij glundert. Utrecht zat hierop te wachten’ voeg ik nog toe - slijmbal. Hij vraagt ons om dit dan meteen te delen, Facebook, Iens, met onze vrienden, ze kunnen alle publiciteit gebruiken.
Dat werkt. We beloven dit te doen. En mijn reactie siert Iens.
Een paar weken eerder, na het organiseren van een erg leuke creatieve workshop bij BR25 op de Burgermeester Reigerstraat – Utrecht, ontvang ik een mailtje. Leuk dat we er waren, of alles goed was, en of ik misschien foto’s heb gemaakt tijdens de sessie, ze delen ze graag op de website en Facebook. Ik antwoord – wederom zeer positief– dat het echt een super plek was en dat dat zondermeer heeft bijgedragen aan het succes van de sessie. Na nog wat heen-en-weer ‘gemail’ beloof ik dit enthousiasme te delen. Tenslotte: 1) ik ben absoluut tevreden  2) ik had leuk contact met Biba van BR25 en ze heeft het me direct en persoonlijk gevraagd 3) Het is dus bijna asociaal om dit niet te doen.
Het werkt. Just ask. In bijna alle situaties.
Online en Offline (de combinatie doet het hem vaak!)
1)       Bouw een relatie op Dat kan al snel, door even een persoonlijke connectie te leggen, een vraag te stellen, laten zien dat je geïnteresseerd bent.
2)       Zorg dat de klant tevreden isHoe groter de tevredenheid –  Hoe groter de kans op een reactie.
Dat werkt helaas ook tegengesteld..
3)       Ga het gesprek aan en vraag naar hun ervaring
Wanneer je uit het niets en meteen vraagt om een recensie komt dit vaak ‘bot’ en puur commercieel over - ja dat is het ook, maar zo wil je nou net niet overkomen..
4)       Vraag daarna of ‘ze’ dit verder willen delenWees eerlijk en zeg gewoon dat je graag meer reacties op je Facebook of site wil hebben.
5)       Vraag in een offline situatie juist ook om online actie te nemen Gebruik verschillende bronnen, vraag om een reactie op Twitter of Facebook, per mail en juist dus ook ‘live’.
6)       BedankWees attent, laat je waardering zien. Meteen weer een contactmoment. Vaak zien de vrienden of volgers dit ook meteen.

Kan het zo simpel zijn? Zo simpel is het. Just ask.
En juist daar gaat het zo vaak mis. Facebook, Twitter, Linkedin worden actief gebruikt (dit wil zeggen er wordt actief gezonden) maar er wordt maar niet op gereageerd, of de actie wordt niet opgepakt. Just ask. Het is het best om eerst enigszins te connecten, en het dan persoonlijk te vragen of – nog beter – om het contact al offline te leggen (lang niet altijd mogelijk). Dus niet alleen vanuit een groot corporate account, en laat in ieder geval zien wie er achter de vraag zit. Zorg dat je echt geïnteresseerd bent. En dat er daarna een duidelijke Call to Action is. Mensen krijgen graag aandacht, als de aandacht maar eerlijk en echt is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten